2022-ųjų NT pirkėjas. Koks jis?

Penktadienis, 04 vasario 2022

Didžiulė būstų paklausa ir pirkėjų aktyvumas neslobsta ir 2022-iesiems įsibėgėjus. Regis, pirkėjų negąsdina ir rekordines aukštumas pasiekusios būstų kainos. Kokie žmonės tokiomis rinkos sąlygomis ieško ir išdrįsta įsigyti būstą? Koks yra 2022-ųjų nekilnojamojo turto pirkėjas? Ko būsto pirkėjai gali tikėtis šiais metais? Savo įžvalgomis dalinasi Capital Kaunas nekilnojamojo turto brokerė Ieva Meilutė.

„Deja, tenka pirkėjus nuliūdinti, nes 2022-ieji dar nebus jų rinka. Tikėtina, kad derybinis kamuolys į jų rankas grįš tik metų pabaigoje”. Brokerė teigia, kad poreikis būstui yra labai didelis ir vis dar yra ilga eilė pirkėjų, laukiančių ir ieškančių būsto.

I. Meilutė mano, jog šiais metais, kaip ir ankstesniais, aktyviausi pirkėjai bus taip vadinamos „millennials” kartos atstovai, kurie patenka į 26-35 metų amžiaus grupę. „Tai yra karta, turinti didžiausią perkamąją galią ir šiuo metu perkanti daugiausiai”, - teigia brokerė.

Daug metų NT srityje dirbanti brokerė pirkėjus skirsto į kelias grupes. Viena jų - nesusituokęs, vienišas vyras ar moteris, dirbantis tiek nuotoliniu būdu, tiek darbo vietoje, vertinantis savo laiką, laisvę ir patogumą. Anot I. Meilutės, tokiam žmogui labiausiai reikalingas būstas centre ar patogioje miesto vietoje susisiekimo atžvilgiu.

„Jam svarbu geras susisiekimas su miesto centrinėmis dalimis ir ypač restoranais, nes tokie žmonės šiai dienai dažnai vengia gaminti maistą namuose ir virtuvė jiems nėra pagrindinis namų akcentas”,- šypteli. Pagrindinis namų akcentas, pasak brokerės, tokiems žmonėms tampa šviesolaidinis internetas, nes dauguma jų perkelia darbus į namus.

Ar tokiems pirkėjams reikalinga parkavimo vieta? Vienareikšmio atsakymo nėra. Vieniems jos reikia, kitiems ne. Apskritai šios grupės būsto pirkėjai dažnai vaikšto pėsčiomis, nes juk gyvena centre ir naudojasi elektriniais paspirtukais ar kitomis susisiekimo galimybėmis.

Kita brokerės išskirta pirkėjų grupė - millennials‘ų pora. Abu dirbantys, gaunantys aukštesnes nei vidutines pajamas ir galintys įsigyti didesnį ir brangesnį turtą. Dažniausiai tokie pirkėjai turi gerą automobilį, mėgsta keliauti, todėl jiems labai svarbu turėti požeminę parkavimo vietą bei asmenį, kuris bute palaikytų švarą. Šiai grupei priklausantys pirkėjai yra linkę rinktis butą didesniuose gyvenamuosiuose kompleksuose, kuriuose tampa populiaru visiems bendrai samdyti apsaugos darbuotoją ar durininką, kuris, gyventojams išvykus atostogų, prižiūrėtų jų butą ar priimtų siuntinius.

Anot Capital brokerės I. Meilutės, tiek pirmoji, tiek antroji pirkėjų grupė nebijo nuotolinių susitikimų ir apžiūrų, vykstančių online būdu. Jų negąsdina pasirašyti sutartis su pardavėju nesusitikus gyvai. Dažnai tokie asmenys butus nuomai renkasi, o dabar jau ir pradeda pirkti vaizdo skambučiu. „40 proc. amerikiečių jau tai daro ir panašu, jog ši tendencija ateina ir į Lietuvą. Galbūt šiek tiek lėčiau ir vėliau, bet tikiu, jog online pardavimai šiai bei ateinančioms kartoms bus įprastas reiškinys”, - sako brokerė.

Trečioji NT specialistės išskirta pirkėjų grupė - vyresni asmenys. Šiai grupei priklausytų žmonės, sukaupę nemažai santaupų ir turintys didelius namus. Kadangi vaikams užaugus ir pradėjus savo gyvenimą namai lieka tušti, tėvams tenka ištuštėjusius erdvius namus parduoti ir kraustytis į mažesnius, jaukesnius ir mažiau išlaidų reikalaujančius butus ar namus. Tokie pirkėjai dažnai renkasi užmiestį, kur galėtų ramiai leisti laiką ar prižiūrėti anūkus.

Šios grupės pirkėjai dažnai turi nemažą pinigų sumą, kurią investuoja į papildomą nekilnojamąjį turtą, kuris, jų manymu, yra geriausias investicijų objektas.

Šių pirkėjų parduotus erdvius namus dažniausiai perka žmonės, kurie į didmiestį atsikrausto iš mažesnių miestelių. „Jiems neatrodo logiška, už dviejų kambarių butą centre mokėti tiek pat, kiek ir už didelį namą, kad ir miesto pakraštyje”, - savo įžvalgomis dalinasi brokerė.

Pasak I. Meilutės, yra ir tokia kategorija žmonių, kurie visada laukia krizės, nieko neperka, piktinasi išaugusiomis kainomis, bet, galiausiai gyvenimo aplinkybių verčiami, įsigyja nekilnojamąjį turtą. „Dažnai jie ant savęs pyksta, kodėl pralaukė tuos kelerius metus ir leido kainoms užkilti, bet nusipirkę būstą jie bando ieškoti savęs pateisinimo priežasčių ir aplinkiniams tai pateikia kaip didelį laimėjimą”, - šaržuoja brokerė.

Ilgametę darbo patirtį tiek su pardavėjais, tiek su pirkėjais turinti I. Meilutė pamini ir NT perpardavinėtojus, kurie, anot brokerės, jau nebėra tokie aktyvūs. Šiandieninė rinka jiems yra labai nepalanki, nes pirkti seną butą, jį remontuoti ir bandyti vėl parduoti kainuoja pernelyg brangiai. Brokerė pastebi, kad šiai dienai gerokai populiariau yra pirkti sklypus, juose pastatyti dvibučius ir tada parduoti.

„Dauguma pirkėjų ieško erdvių. Karantino metu žmonės suprato, kad jiems nebeužtenka 45 kv. m buto su svetaine, sujungta su virtuve, bei atskiru miegamuoju. Žmonėms reikia erdvės mankštai, darbui, vaikų mokslams. Klausimas, kiek tokių šeimų gali įpirkti didesnį būstą. Vis dėlto poreikis erdvesnei gyvenamajai vietai tikrai didėja ir svarbiausia yra rasti tą teisingą kainos ir erdvės santykį, kad žmonės galėtų įsigyti tokius namus, kuriuose iš tikrųjų norisi gyventi”, - dalinasi I. Meilutė.

Apibendrindama savo įžvalgas, Capital brokerė I. Meilutė teigia, jog 2022-ieji nebus pats palankiausias metas pirkti būstą. Ketinantys būstą įsigyti, turėtų apsišarvuoti kantrybe ir susidėlioti aiškią strategiją. „Nereikėtų pulti rezervuoti bet ko. Pirmiausia išsiaiškinkite savo poreikius, ir radus gerą, jūsų kriterijus atitinkantį objektą, į jo apžiūrą reikėtų važiuoti jau su rankpinigiais, nes greitis išliks pagrindinė visų pirkėjų strategija”, - pataria brokerė.